søndag 11. desember 2011

Ferdig!

Den siste uken har det vært avslutning med engelskklassene mine. Det har vært eksamen (jeg har forresten aldri vært borti voksne mennesker jukse så til de grader åpenlyst), skåling med øl og god mat.
Og i går var det den store finalen. Etter gjennomgang av eksamensresultatene, var det duket for utdeling av diplomaer. Diplomaer, sertifikater, papirer, you name it - alle mulige bevis for at man har deltatt på hvaenndetskullevære, er utrolig viktig her i Laos. Det er også alle typer høytidelige seremonier av ymse slag, og det burde jeg jo egentlig vært forberedt på. Men det var jeg ikke. Så når plutselig visedirektøren av regionskontoret for utdanning i Savannakhet dukket opp og skulle dele ut diplomene sammen med meg, måtte jeg tenke fort. For jeg skulle da holde en liten tale...? Vel, ingen i rommet var jo særlig stødige i engelsk, så det var egentlig bare å kjøre på.

Meg og visedirektøren deler ut diplomaer.

For å få diplom måtte man ha deltatt på minimum 8 av 14 leksjoner. Noen av studentene mine var et godt stykke unna kravet, andre var bare én leksjon unna det gyldne diplomaet. Og det var uendelig mange forsøk på å overtale meg til å gjøre unntak. De er jo ikke fremmed for bestikkelser i dette landet og det meste kan kjøpes under bordet. Det var vanskelig å si nei, men jeg følte jeg måtte gå foran som en god rollemodell og derfor syntes de nok jeg var veldig streng...


I tillegg til gaver og gode smil, fikk jeg også med meg mange, fine ord og det varmet langt inn i hjerterota! Det er ingen tvil om at de har satt stor pris på engelskkurset. Det har vært to utrolig morsomme, utfordrende og lærerike måneder. Jeg kommer til å savne denne gjengen, men jeg skal innrømme at det også er godt å være ferdig. Jeg kan herved se tilbake på en kort og intens lærerkarriere - i Laos! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar