onsdag 14. desember 2011

The veggie style

Som vegetarianer og dyrevelferdsforkjemper gjør jeg meg mange tanker om levesettet her i Laos. Kontrastene til overfloden vi har i den vestlige delen av verden er stor. Å være vegetarianer er ikke særlig vanlig her i Laos, og jeg får ofte litt rare blikk når jeg ber om vegetarisk mat dersom jeg spiser på et sted der vegetarretter ikke er spesifisert på menyen. Det er kjøtt eller fisk er i så og si alt, bortsett fra risen. Og jeg har spist en hel del "måltider" bestående av bare ris i mangel på noe annet.

I Laos er det ikke snakk om enorme utvalg av pålegg eller kjøttprodukter i kjøledisken, her blir alle deler av dyret brukt i maten og så og si ingenting kastet. Slik sett føles det mye mer ressursøkonomisk og etisk riktig enn hjemme der man kaster ufattelig mange tonn kjøtt hvert år.

Ikke mat, men kompis!

Dyrene står ikke høyt i rang her i Laos, de blir nok mer sett på som en nødvendighet og laoterne flest har ikke noe bevisst forhold til dyrevelferd eller det å behandle dem med respekt. For meg er det fryktelig hjerteskjærende å se skadede hunder og katter som er overlatt til seg selv, eller frakting og binding av dyr på de mest groteske måter. At buddhistene er respektfulle for alt levende liv og baserer seg på et vegetarisk kosthold er nok en vestlig myte. Så mye for Buddhas lære...
Samtidig lever de fleste dyrene fritt og naturlig og får være dyr med alle sine instinkter og behov i behold frem til de blir slaktet. Tror jeg. Jeg er fortsatt bare en utlending som på langt nær har fått innblikk i alle sider av denne kulturen...


Å være vegetarianer i et land der man hovedsaklig spiser for å overleve, har en viss bismak. Jeg vet at jeg er fryktelig priviligert som kan velge det kostholdet jeg ønsker. Fordi jeg har penger til å betale for det og fordi jeg kommer fra en del av verden der mennesker lever i overflod. Samtidig er jeg den jeg er, og jeg brenner for dyrs egenverdi og velferd, og bærekraftig ressursbruk. Disse verdiene kan ikke bare legges på is selv om jeg befinner meg i en del av verden der realiteten er en helt annen enn i Vesten. Det ene engasjementet utelukker ikke det andre! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar